Gå videre til hovedindholdet

Danmark i fare for at blive hægtet af på det semantiske web?

Forleden læste jeg i Randers Amtsavis, en lille artikel om det semantiske web. Det semantiske web er et begreb (og et buzzword) for "et intelligent internet" - altså et internet der kan hjælpe dig med at træffe logiske valg, udfra dine søgninger, og din handlemåde på nettet. Man kan sige, at når du ser Google tilpasse reklamerne efter hvilket søgeord du har skrevet, så er det en slags forsmag på det semantiske web, men det indeholder rigtig meget andet.

Det lyder meget abstrakt, så lad os tage et eksempel:

Forestil dig, at du sidder og leder efter en billig afgang fra Billund, fordi du skal på forretningsrejse.
Når du har valgt en destination, dukker hjemmesiden op og spørger dig, om du også ønsker at leje et hotelværelse under dit ophold, fordi den kan læse i din kalender (som du selvfølgelig har online), at mødet varer fra 18-22 (tænkt eksempel), hvorfor du nok næppe springer ud i din bil for at køre hjem, hvis der er langt. Forestil dig så at du sletter mødet i din kalender. Som det er i dag, skal du så selv ind og slette din hotelreservation, men - fordi vi skiver 2030, så er det semantiske web fuldt integreret, så vil "det intelligente internet" tænke selv, deraf automatisk kæde din kalender sammen med din hotelreservation, og slette din bestilling der også .. smart ikke?

Lagde du mærke til jeg skrev 2030? I Randers Amts Avis mener Preben Meyer, direktør for Innovation Labs, der forsker i fremtidig teknik og trends, at vi vil se de første eksempler på semantiske services i løbet af 2015, og det vil så være fuldt integreret i 2020, mener Preben Meyer. Jeg har intet belæg for bare at slynge en dato ud, og Preben Meyer har givetvis langt mere forstand på dette end jeg har, men jeg vil alligevel mene at vi skal meget længere frem end 2020 før vi ser sådan noget køre herhjemme. Hvis det da nogensinde bliver til noget for alvor...

Hvorfor det? Fordi det kræver en vis form for åbenhed fra de forskellige serviceudbydere. Når jeg kigger rundt på den danske del af internettet, så er der praktisk talt ingen, der har en eller flere offentligt tilgængeligt webservices, som man som hjemmesidesnedker kan koble sig på, og trække data ud fra, hvis ens bruger skal bruge personlige informationer.

Hvis alle kører deres helt eget lukkede system, hvordan skal det semantiske web så nogensinde blive en succes? Selvfølgelig kan man sagtens lave det semantiske web som ikke kræver adgang til persondata, men så vil jeg mene at en masse af fordelene går tabt, i så fald rykker vi os ikke ud af pletten i forhold til hvor vi er nu.

Jeg har kigget på nedenstående danske virksomheders hjemmesider, og set efter om de på en-eller-anden måde tilbyder webservices, som man kan trække data ud fra. Det er muligt at de har noget man kan bruge, hvis man kontakter dem, og der er intet galt i at det evt. koster penge (selvom det basalt set er samme data du ville se via den grafiske brugerflade), men det er ikke noget der hjælper på udbredelsen af det semantiske web, fordi det så ikke er hvermandseje.

Her er listen over hjemmesider jeg har kigget på, i forbindelse med min lille undersøgelse. Det er populære sites, som rigtig mange bruger dagligt:

Danske hjemmesider:
DSB - ingen webservices
PostDanmark - har en slags webservice til at tjekke forsendelser, men den er låst til deres layout og der er derfor ikke mulighed for at "nøjes" med de rå data fra en pakkesøgning
Den Blå Avis - ingen
Spies Rejser - ingen
Storebaelt.dk - ingen
Saxo.com (online boghandel) - ingen
Momondo.com (rejseoversigt) - ingen
Krak (Eniro) - ja, se http://www.krakinternet.dk/
Vix (videosite) - ingen

Udenlandske:
Google Maps - ja, de har webservices/API-integration til stort set alt
Facebook - Ja, webservices/API-platform til at spørge på data
Amazon.com - Ja
Ebay - ja
Youtube - ja
Yahoo Travel - ja

Ud fra overstående vil jeg tillade mig at konkludere at det ser skidt ud med forberedelserne til det semantiske web herhjemme, men som du nok har opdaget, så er mange af de udenlandske sites teknologivirksomheder, det understreger bare hvem de danske virksomheder er oppe imod. Så mon vi bliver klar til 2015 herhjemme.. næppe, medmindre virksomhederne virkelig rykker...

Kommentarer

  1. Jeg tror ikke, vi kommer til at se "det semantiske web" i særlig stor udstrækning - nogensinde!
    Som du skriver kræver det, at vi deler oplysninger om vores privatsfære (fx. vores kalender) med hvem som helst og alene af den grund, tror jeg ikke, det vil ske.

    SvarSlet
  2. Forresten. Jo, DSB har webservices - og havde det, da du skrev. De er bare ikke offentliggjort til "almenheden" på nuværende tidspunkt. Der er forskellige tiltag igang, men hvor det ender må tiden vise.

    SvarSlet
  3. Det ser jeg frem til :D vi har lidt idéer til projekter som vi kan indvie dig i på et tidspunkt, som f.eks kunne indvolvere dataudtræk via DSB. De er næppe realiserbare som tingene står lige nu, men måske en dag hvor vi har tid tilovers til egne projekter.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Brokkeindlæg - om Open Source vs. Closed Source

Jeg er ikke negativ i dag - har bare lige nogle ting der skal ud... :-) Jeg er træt .. træt af at høre om alle kompatiblitetsproblemerne, der er med Open Source-software. Der er så mange artikler på nettet, hvor diverse firmaer/organisationer "disser" Open Source-produkter, fordi det er svært at vende folk til at bruge det nye Open Source-system frem for det de er vant til. Man hører tit om "NU skifter by/afdeling/skole X til Open Source", og så et halvt år senere - så hører man "Jaeh.. vi prøvede, men det viste sig ikke at være en rentabel beslutning". En af årsagerne, tror jeg, er oftest at man glemmer, at hvis man skal indføre Open Source i sin organisation, så skal ALLE være indstillet på at skifte, og være indstillet på at det kræver en indkøringsfase og nogle kompromis'er. Lad os lege du har en virksomhed (måske har du) ... Din kontordame, lad os kalde hende Magda... Hun har måske været vant til Microsoft Word i 14 år, nu skal hun pludselig

Lille morgengrin på Kristi "Flyvdag"

Der skal ikke så frygtelig meget til at more mig, specielt ikke sådan en Kristi Himmelfartsdag. Jeg går med en lille spirende spiludvikler i maven, og derfor har jeg kastet mig over at prøve at udvikle mobilspil til Android. Derfor hentede jeg her til morgen kildekoden til AndEngine, en open source android spilmotor. For ligesom at forstå logikken bag, kigger jeg som regel i koden først. Det er den store force ved Open Source-projekter at man kan det. Stor var morskaben da jeg så en revisionsændring i kildekoden (-// betyder noget er fjernet fra tidligere revisioner, + tilføjet i ny) .. -// case Surface.ROTATION_0: -// /* Nothing? */ -// break; -// } + case Surface.ROTATION_0: + /* Nothing. */ + break; + } Nothing? .. Yes.. Nothing :)