Gå videre til hovedindholdet

Dårlig moral og dyrevelfærd

Jeg gætter på, du lige som mig gerne ser, at Danmark er et land, hvor dyrevelfærden er i højsædet og de dyreetiske regler er på plads. Reglerne er der måske, men de bliver ikke overholdt. Se den store graf:

Tallene taler for sig selv: Opadgående tendens fra 2007 og frem. I 2017 måtte ca. 9,4 mio grise lide i en tætpakket lastbil med mere end 8 timers kørsel.

Jeg blev opmærksom på grafen, pga. et tweet fra Dyrenes Beskyttelse, og nøj, jeg blev både trist og harm på samme tid, på dyrenes vegne. Det er jo langt fra 1. gang, vi hører at svineproducenterne har problemer med at indordne sig reglerne - og hver gang, det er blevet belyst fra medierne, har en repræsentant for branchen lovet bod og bedring. Har det hjulpet?

Kig på grafen igen - ser det ud som om branchen synes at bryde sig om dyrenes ve og vel? Nej, dyrevelfærden viger for profitten. Det er usmageligt, og svineproducenterne sender samtidig en udstrakt langefinger til dyrene og de myndigheder, der forsøger at håndhæve reglerne.

Det eneste middel, der er, det er langt hårdere sanktioner, og så at vi som forbrugere siger fra gennem en ændret købsadfærd, indtil branchen fatter, at vi mener det alvorligt. Endnu bedre ville det være at droppe kød helt, men jeg ved, der er mange mennesker der ikke er parate til det endnu. Jeg dømmer ingen, men det er altid klogt at overveje, hvordan man bruger sine penge i forhold til omverdenen.

Der går uger mellem jeg spiser kød - jeg gør det oftest kun for at være selskabelig, så folk ikke skal lave specielle retter kun til mig. Når jeg ser ovenstående, så vil jeg tænke over, om det ikke bare er tid at skippe kød helt. Jeg kan sagtens undvære det, og vælger økologien, når jeg kan komme til det. Jeg VIL simpelthen ikke støtte en branche, der behandler dyr så dårligt. Jeg ved godt, jeg også rammer landbrug som gør deres bedste for dyrene, men så er det jo heller ikke jer, der skal føle jer ramte af dette indlæg. Men vi kan som dyrevenner og forbrugere med al rimelig kræve, at branchen får bragt orden i sagerne. Det er altså en møgsag af de store, som skal tages alvorligt.

Nu kunne der godt sidde en kyniker derude og tænke: "Haha, de sælger sgu bare ovre mere østpå", jovist, men det er en stakket frist. Ingen er immune overfor tendenser - takket være nettet er verden blevet et meget mindre sted, så hvis branchen vil rammes på eksporten, så skal de bare fortsætte den negative spiral med den dårlige dyrevelfærd. Det er direkte dumt at tro, at forbrugerne lader det gå det gå henover hovedet på den lange bane. Folk stiller heldigvis flere og flere krav til den mad, de spiser, så hvis vi skal tale god forretning, så er det bare at komme i gang med forbedringerne. Hellere i dag end i morgen.

Dyrenes Beskyttelses temasider https://issuu.com/dyrenesbeskyttelse/docs/dyrenesbeskyttelse_20180525/10




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Brokkeindlæg - om Open Source vs. Closed Source

Jeg er ikke negativ i dag - har bare lige nogle ting der skal ud... :-) Jeg er træt .. træt af at høre om alle kompatiblitetsproblemerne, der er med Open Source-software. Der er så mange artikler på nettet, hvor diverse firmaer/organisationer "disser" Open Source-produkter, fordi det er svært at vende folk til at bruge det nye Open Source-system frem for det de er vant til. Man hører tit om "NU skifter by/afdeling/skole X til Open Source", og så et halvt år senere - så hører man "Jaeh.. vi prøvede, men det viste sig ikke at være en rentabel beslutning". En af årsagerne, tror jeg, er oftest at man glemmer, at hvis man skal indføre Open Source i sin organisation, så skal ALLE være indstillet på at skifte, og være indstillet på at det kræver en indkøringsfase og nogle kompromis'er. Lad os lege du har en virksomhed (måske har du) ... Din kontordame, lad os kalde hende Magda... Hun har måske været vant til Microsoft Word i 14 år, nu skal hun pludselig

Danmark i fare for at blive hægtet af på det semantiske web?

Forleden læste jeg i Randers Amtsavis, en lille artikel om det semantiske web. Det semantiske web er et begreb (og et buzzword) for "et intelligent internet" - altså et internet der kan hjælpe dig med at træffe logiske valg, udfra dine søgninger, og din handlemåde på nettet. Man kan sige, at når du ser Google tilpasse reklamerne efter hvilket søgeord du har skrevet, så er det en slags forsmag på det semantiske web, men det indeholder rigtig meget andet. Det lyder meget abstrakt, så lad os tage et eksempel: Forestil dig, at du sidder og leder efter en billig afgang fra Billund, fordi du skal på forretningsrejse. Når du har valgt en destination, dukker hjemmesiden op og spørger dig, om du også ønsker at leje et hotelværelse under dit ophold, fordi den kan læse i din kalender (som du selvfølgelig har online), at mødet varer fra 18-22 (tænkt eksempel), hvorfor du nok næppe springer ud i din bil for at køre hjem, hvis der er langt. Forestil dig så at du sletter mødet i din ka

Lille morgengrin på Kristi "Flyvdag"

Der skal ikke så frygtelig meget til at more mig, specielt ikke sådan en Kristi Himmelfartsdag. Jeg går med en lille spirende spiludvikler i maven, og derfor har jeg kastet mig over at prøve at udvikle mobilspil til Android. Derfor hentede jeg her til morgen kildekoden til AndEngine, en open source android spilmotor. For ligesom at forstå logikken bag, kigger jeg som regel i koden først. Det er den store force ved Open Source-projekter at man kan det. Stor var morskaben da jeg så en revisionsændring i kildekoden (-// betyder noget er fjernet fra tidligere revisioner, + tilføjet i ny) .. -// case Surface.ROTATION_0: -// /* Nothing? */ -// break; -// } + case Surface.ROTATION_0: + /* Nothing. */ + break; + } Nothing? .. Yes.. Nothing :)