Gå videre til hovedindholdet

Antidiskriminationsloven mod handicappede træder i kraft

Glædelig 1. juli - i dag træder antidiskriminationsloven mod handicappede i kraft - så nu bliver jeg dælme en ubehagelig type Nej gas, det ER lidt af en milepæl, selvom jeg finder det sørgeligt, at et samfund er nødt til at have den slags særlove for en bestemt befolkningsgruppe for at få tingene til at fungere. 

Men nu er loven her, og jeg ser det som et kæmpe fremskridt i forhold til at få nogle rettigheder, som burde være almindelig sund fornuft, men som ikke er det. Vi har nok alle læst historierne om f.eks blinde, der ikke må få deres førerhunde med ind forskellige steder. Det slutter nu.

Jeg har prøvet at finde eksempler på, hvor jeg selv er blevet diskrimineret. Måske har jeg puttet dem i pyt-kassen og glemt dem.. Fortrængningens lyksaglighed . Og dog... Der var den ene gang, hvor en taxachauffør sagde, han ikke havde plads til kørestolen i sin store fine Mercedes ... Og jeg krøller altså selvsamme stol ind i en lille (men ufattelig lækker!) Fiat Punto!! Nå, jamen så fik han ikke penge, og jeg fik aktiveret mine "rullemuskler", så 1-0 til mig

Der er altså stadig den her store hurdle som hedder alm. handicaptilgængelighed. Den skal vi altså have mere af - det går så fodslæbende langsomt, fordi det fylder meget, meget lidt i folks bevidsthed. Det kan ikke blive ved. Teenage-Simon havde troet, vi var længere fremme, end vi er i dag. Det er da dejligt, man kan få hjælp til mange ting, men sæt jer i mit og andres sted - ville I ikke helst være så selvhjulpen, som muligt?

Jeg har været heldig med, at toget ikke kører videre end til hovedbanen i KBH, ellers var jeg endt i Sibirien, de gange jeg i nyere tid har kørt med DSB. Bare lige for at nævne et eksempel på, at det ikke fungerer så gnidningsløst, som det burde. DSB hyrer i øvrigt ekstern hjælp til at betjene handicaplift fremfor at uddanne eget personale - hvad mon det koster statskassen? Når hjælpen er ekstern, så kan hjælpen måske ende med at sidde fast i trafikken på vej hen mod stationen. Det er ikke særlig gennemtænkt. Hvorfor ikke bare uddanne det personale, der alligevel er på perronen?

Det ville spare så enormt mange penge og menneskelige ressourcer, hvis tilgængelighed blev tænkt ind som en basal ting i hele samfundet. Jeg synes man skulle regne lidt mere på de gavnlige effekter, fremfor at se udelukkende på omkostningerne.

Netop de beregninger er der lavet forbavsende få af.

Kampen fortsætter... God søndag!

Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Devlog #2

Hov! Jeg proklamerede jo tidligere, at jeg ville skrive om mit arbejde med Handicapguiden.dk Der er sket en del - jeg arbejder stadig på at smelte guiden sammen med Handicapparkering, sådan at parkeringspladser, toiletter, seværdigheder osv. figurerer i et samlet kort Så er jeg i gang med at bygge en automatisk linkchecker. Den skal tjekke for døde links i kataloget, fordi jeg kan godt mærke, at jo flere links, der kommer ind i systemet, jo sværere bliver det at holde øje med, om tingene rent faktisk virker som de skal. Jeg hader at møde et dødt link lige så meget, som du sikkert gør. Der er kommet en tilmeldingsformular - den ser måske simpel ud med det blotte øje, men bagved har jeg bygget således, at jeg nemt kan klikke nye felter på. Det gør også, at jeg nemt kan oprette nye formularer, hvis jeg f.eks beslutter mig for at sende nyhedsbreve ud på et tidspunkt. Alle links i foreningskategorien har fået deres sociale medier hægtet på som alternative klik-muligheder, så nu er det bleve

Kom nu for fa'en...

Nu skriver han igen, ham Simon. Han er da også møgsur hele tiden? Nej, hvis du kendte mig, ville du vide, at jeg er optimist 97% af tiden. Jeg er ikke sur, jeg er snarere skuffet.  Skuffet over, at der sidder politikere og embedsmænd derude for hvem handicapområdet rager en høstblomst, som kun kender til at svinge sparekniven. Det burde rage folk en helt masse - uanset politisk ståsted - man behøver ikke være økonom for at vide, at hvis man kan bruge folk som en aktiv ressource i samfundet, så bliver de sjovt nok ikke så stor en udgift heller. Man har sådan et fastlåst billede af, hvad der er samfundsmæssig kapital. Måske synes man, at det kun er bundlinien, der tæller - men så skal man måske prøve at nuancere sin opfattelse. Jeg tror på et samfund i fremdrift for alle mennesker. Jeg voksede op i 80'erne og 90'erne, hvor der var en helt anderledes tro på os handicappede og vores ressourcer. Bryder mig faktisk ikke rigtig om at skrive blogindlæg a' la dette, men jeg reager

Arbejdsmarkedet og handicappede er som to modpoler

Jo, der er bestemt virksomheder derude, der gør sit for at inkludere folk med et handicap. Men der er ikke nok, der gør en aktiv indsats.  Så så arbejsløshedskurven blandt fleksjobbere helt anderledes ud.   "Et fleksjob er en ansættelse, hvor der tages hensyn til, at din arbejdsevne er begrænset på grund af helbredsmæssige forhold. Det betyder, at opgaver og arbejdstid i fleksjobbet bliver tilpasset det, du kan klare." (borger.dk) Her til morgen var jeg så ved at få kaffen galt i halsen, da jeg læste hos Radio4, at staten med beskæftelsesminister Peter Hummelgaard (S) ved roret, har gjort det ulovligt for personer under fleksjobordningen at arbejde i deres ægtefælles virksomhed. Årsagen? For at bekæmpe snyd. Det kan man jo normalt ikke have noget imod, hvis det da ikke lige var, fordi beslutningen indebærer, at det rammer almindelige, lovlydige mennesker hårdt. Det er svært nok for personer med et større eller mindre handicap at få arbejde i forvejen, og ca. hver femte