Glædelig 1. juli - i dag træder antidiskriminationsloven mod handicappede i kraft - så nu bliver jeg dælme en ubehagelig type Nej gas, det ER lidt af en milepæl, selvom jeg finder det sørgeligt, at
et samfund er nødt til at have den slags særlove for en bestemt
befolkningsgruppe for at få tingene til at fungere.
Men nu er loven her, og jeg ser det som et kæmpe fremskridt i forhold til at få nogle rettigheder, som burde være almindelig sund fornuft, men som ikke er det. Vi har nok alle læst historierne om f.eks blinde, der ikke må få deres førerhunde med ind forskellige steder. Det slutter nu.
Jeg har prøvet at finde eksempler på, hvor jeg selv er blevet diskrimineret. Måske har jeg puttet dem i pyt-kassen og glemt dem.. Fortrængningens lyksaglighed . Og dog... Der var den ene gang, hvor en taxachauffør sagde, han ikke havde plads til kørestolen i sin store fine Mercedes ... Og jeg krøller altså selvsamme stol ind i en lille (men ufattelig lækker!) Fiat Punto!! Nå, jamen så fik han ikke penge, og jeg fik aktiveret mine "rullemuskler", så 1-0 til mig
Der er altså stadig den her store hurdle som hedder alm. handicaptilgængelighed. Den skal vi altså have mere af - det går så fodslæbende langsomt, fordi det fylder meget, meget lidt i folks bevidsthed. Det kan ikke blive ved. Teenage-Simon havde troet, vi var længere fremme, end vi er i dag. Det er da dejligt, man kan få hjælp til mange ting, men sæt jer i mit og andres sted - ville I ikke helst være så selvhjulpen, som muligt?
Jeg har været heldig med, at toget ikke kører videre end til hovedbanen i KBH, ellers var jeg endt i Sibirien, de gange jeg i nyere tid har kørt med DSB. Bare lige for at nævne et eksempel på, at det ikke fungerer så gnidningsløst, som det burde. DSB hyrer i øvrigt ekstern hjælp til at betjene handicaplift fremfor at uddanne eget personale - hvad mon det koster statskassen? Når hjælpen er ekstern, så kan hjælpen måske ende med at sidde fast i trafikken på vej hen mod stationen. Det er ikke særlig gennemtænkt. Hvorfor ikke bare uddanne det personale, der alligevel er på perronen?
Det ville spare så enormt mange penge og menneskelige ressourcer, hvis tilgængelighed blev tænkt ind som en basal ting i hele samfundet. Jeg synes man skulle regne lidt mere på de gavnlige effekter, fremfor at se udelukkende på omkostningerne.
Netop de beregninger er der lavet forbavsende få af.
Kampen fortsætter... God søndag!
Men nu er loven her, og jeg ser det som et kæmpe fremskridt i forhold til at få nogle rettigheder, som burde være almindelig sund fornuft, men som ikke er det. Vi har nok alle læst historierne om f.eks blinde, der ikke må få deres førerhunde med ind forskellige steder. Det slutter nu.
Jeg har prøvet at finde eksempler på, hvor jeg selv er blevet diskrimineret. Måske har jeg puttet dem i pyt-kassen og glemt dem.. Fortrængningens lyksaglighed . Og dog... Der var den ene gang, hvor en taxachauffør sagde, han ikke havde plads til kørestolen i sin store fine Mercedes ... Og jeg krøller altså selvsamme stol ind i en lille (men ufattelig lækker!) Fiat Punto!! Nå, jamen så fik han ikke penge, og jeg fik aktiveret mine "rullemuskler", så 1-0 til mig
Der er altså stadig den her store hurdle som hedder alm. handicaptilgængelighed. Den skal vi altså have mere af - det går så fodslæbende langsomt, fordi det fylder meget, meget lidt i folks bevidsthed. Det kan ikke blive ved. Teenage-Simon havde troet, vi var længere fremme, end vi er i dag. Det er da dejligt, man kan få hjælp til mange ting, men sæt jer i mit og andres sted - ville I ikke helst være så selvhjulpen, som muligt?
Jeg har været heldig med, at toget ikke kører videre end til hovedbanen i KBH, ellers var jeg endt i Sibirien, de gange jeg i nyere tid har kørt med DSB. Bare lige for at nævne et eksempel på, at det ikke fungerer så gnidningsløst, som det burde. DSB hyrer i øvrigt ekstern hjælp til at betjene handicaplift fremfor at uddanne eget personale - hvad mon det koster statskassen? Når hjælpen er ekstern, så kan hjælpen måske ende med at sidde fast i trafikken på vej hen mod stationen. Det er ikke særlig gennemtænkt. Hvorfor ikke bare uddanne det personale, der alligevel er på perronen?
Det ville spare så enormt mange penge og menneskelige ressourcer, hvis tilgængelighed blev tænkt ind som en basal ting i hele samfundet. Jeg synes man skulle regne lidt mere på de gavnlige effekter, fremfor at se udelukkende på omkostningerne.
Netop de beregninger er der lavet forbavsende få af.
Kampen fortsætter... God søndag!
Kommentarer
Send en kommentar